Mer svindel med digitale abonnement

Flere og flere mottar jevnlig e-post med oppfordring om å oppdatere personopplysninger og betalingsinformasjon. Mange av henvendelsene er forsøk på svindel og øker muligheten for id-tyveri. 

I det siste har mange Netflix-abonnenter mottatt en e-post som angivelig er sendt fra Netflix der de har blitt bedt om å oppdatere betalingsinformasjonen i sitt medlemskap. Har du mottatt denne e-posten bør du slette den: 

"Vi klarte ikke å fakturere ditt medlemskap for inneværende måned. For å sikre at tjenesten ikke vil bli avbrutt, bør du οppdatere din infοrmasjon i dag"

Sjekk avsenderadressen

E-posten er godt skrevet og utformet på en måte som kan gi inntrykk av at den er sendt fra Netflix. Ser du imidlertid nærmere på avsenderadressen e-posten er sendt fra vil du se at den er sendt fra en noreply konto (konto du ikke kan svare til), noreply@dlx.com. Du vil heller ikke komme inn på Netlix nettside dersom du følger fremgangsmåten e-posten oppfordrer deg til å følge for å oppdatere betalingsinformasjonen. 

Hvis du mistenker at du har fått en falsk e-post som utgir seg for å være fra Netflix bør du ikke klikke deg inn på lenker, besvare e-posten eller gi noen opplysninger til avsender. Vi anbefaler også at du rapporterer e-posten til phishing@netflix.com. 

Et generelt råd er å være kritiske til slike e-poster og alltid undersøke adressen e-posten kommer fra. Er du i tvil bør du gå inn på selskapets offisielle nettside eller kontakte selskapet direkte for å høre om de har sendt ut slike e-poster. Har de sendt ut en slik e-post bør du få bekreftet innholdet og hvem som skal stå som avsender.  

Simen G. Kleveland

Fagansvarlig kjøpsrett/advokat MNA, HELP-advokatene

Kontakt oss på 22 99 99 99 eller post@help.no