Hvordan finne riktig bilverksted

Her følger noen nyttige tips om hvordan du unngår å betale for mye for å reparere bilen.

Det er sikkert flere som gruer seg til samtalen med bilverkstedet når de ringer for å fortelle hva servicen har avdekket. 

Denne saken fra Avisa Nordland har nyttige tips til hvordan du går frem for å innhente priser. 

Kontakt flere verksteder

  • Merkeverksteder er i følge NAF ikke nødvendigvis dyrest. 
  • Prisen kan også variere mye innenfor samme kjede. 
  • Send skriftlig forespørsel når bilen skal på verksted. 
  • Opplys om årsmodell, kilometerstand, og når siste service ble gjennomført. 
  • Det er viktig at du presiserer at service skal gjennomføres etter bilprodusentens vedlikeholdsprogram. Dette sier seg kanskje selv, men kan være greit for kunden å ha skriftelig når service bestilles dersom det senere skulle sås tvil om bilen er reparert slik produsenten krever. 

Billig service - høy regning

Selv om noen verksteder opererer med rimelige servicepriser, har noen av oss erfart at sluttsummen kan bli høy. Dette avhenger naturligvis av hva det koster å få gjort nødvendige reparasjoner som oppdages på service. Det kan være vanskelig å argumentere mot pristilbudet du får når bilen står demontert på verkstedet, og du trenger den for å hente i barnehagen. Om du ikke rekker en ringerunde for å sjekke priser der og da, kan du jo forhøre deg med et par andre i ettertid. Så har du kanskje fått en pekepinn om hvem du skal ringe til neste gang. 

For egen del legger jeg til at noen reparasjoner må utføres på merkeverkstedet. Nøkkelfrie døråpnere har det med å slutte å fungere. Noen biler har programmeringsoppskriften i instruksjonsheftet. I mitt tilfelle må jeg levere inn bilen for å få nøklene programmert på nytt. Dette oppdaget jeg ikke før etter service på et rimeligere verksted. Jeg sparte kanskje penger på å velge en uavhengig reparatør, men taper tid fordi jeg må gå en strafferunde på merkeverkstedet for å få jobben gjort. 

Dag Are Børresen

Kommunikasjonsdirektør, advokat MNA/VP Communications

Telefon: + 47 22 98 52 25

Direkte/Mobil: + 47 40 24 50 66

E-post:

Kontakt oss på 22 99 99 99 eller post@help.no