Kjøp av varer fra privatpersoner på nett – vis fornuft

Vi mottar en del henvendelser fra personer som har blitt svindlet. Mange av dem har betalt for varer de har bestilt, for eksempel via finn.no, men aldri fått.

De aller fleste handler og avtaleinngåelser via annonsering på nett går heldigvis som de skal. Selger mottar betaling, og varen leveres som avtalt. Dessverre er det også slik at noen avtaler ikke gjennomføres. Kjøper får ikke varen etter at han har betalt.

Dinside.no skrev nylig en nyttig artikkel om dette som det er verdt å lese, der artikkelforfatteren listet opp noen gode råd for en tryggere handel. Vi har knyttet disse rådene opp mot erfaringer fra saker vi har hatt.​​​​​​

1. Aldri forhåndsbetal

Det beste er å betale til selger ved oppmøte og etter at du har sett og selv undersøkt varen.

Betaling ved oppmøte kan for mindre beløp gjøres kontant mot kvittering eller ved bruk av betalingsløsninger som Vipps.

Større beløp bør skje ved overføring i bank eller bruk av bankremisse der begge parter fysisk er til stede i banken sammen. Du kan også benytte løsninger for trygg betaling, som "Betalingsgaranti" på finn.no. Pengene settes da inn på en slags depositumskonto som kan fryses dersom handelen ender i en konflikt.

Er summen så lav at du har råd til å tape beløpet, kan du selvfølgelig vurdere å forhåndsbetale, om avstanden mellom deg og selger er stor.

Ta aldri med deg store kontantbeløp. Det er nok av tilfeller der selger aldri har hatt til hensikt å selge noen vare, men stukket av med pengene og ranet kjøperen.

2. Sjekk annonsen

Husk å se nøye på annonsen og vurder den gjerne opp mot andre annonser for samme type vare dersom det er mulig. Høres noe for godt ut til å være sant, så er det gjerne noe som ikke stemmer.

Hvis noen annonserer for eksempel en eksklusiv klokke eller en helt ny iphone til en ekstremt lav pris, så er det nok grunn til å styre unna. Det er sjelden du får en nesten ny Rolex til 3 000 kroner eller en iphone 8 til 1 500 kroner.

3. Sjekk selgeren 

Noen sider bruker løsninger der brukere må identifisere seg med Bank-ID ved annonsering. Har en selger på finn.no en blå hake betyr det at de har verifisert seg og at finn.no vet hvem de er. Det er mindre sannsynlig at en person som er verifisert forsøker å svindle deg. Se også på omtale fra andre kunder og ratingen/pålitelighetsscoren selger har.

Vi har hatt flere saker der brukeren ikke var verifisert. Det er da vanskelig og ofte mer krevende å finne frem til selger. Vi anbefaler derfor at du først ser hvilke opplysninger selger selv har gitt. Hvis disse er sparsomme, ber vi om flere opplysninger fra selger selv. Vil selger ikke oppgi telefonnummer og adresse og kun kommuniserer via en e-postkonto, kan det være grunn til å styre unna.

Bruk fornuften og vær kritisk.

 

Simen G. Kleveland

Fagansvarlig kjøpsrett/advokat MNA, HELP-advokatene

Rådene vi gir her er generelle, og kan ikke automatisk brukes i en bestemt sak. Har du behov for å drøfte enkeltsaker, anbefaler vi at du engasjerer advokat.
Selv om vi ikke kan gi saksbehandling her, kan vi kanskje skrive om "ditt" tema neste gang. Bruk kommentarfeltet nedenfor, eller skriv til tipsoss@help.no.

Kontakt oss på 22 99 99 99 eller post@help.no