Black Friday – er tilbudet godt eller dårlig?

24. november braker det løs med Black Friday. Butikkene er flinke til å friste kundene med markedsføring som lover store besparelser og gode tilbud. Spørsmålet er om tilbudene egentlig er så gode som butikkene gir inntrykk av.

Ved salgsmarkedsføring må prisen virkelig være satt ned og førprisen skal som hovedregel oppgis. For å kunne markedsføre en prisreduksjon, må butikken kunne dokumentere at den markedsførte varen er blitt solgt

- i et visst antall for førprisen
- i den forretningen markedsføringen gjelder
- i perioden like før salget

Salg er ingen prisgaranti

At en vare markedsføres som redusert i pris, betyr ikke at det er den laveste prisen du finner i markedet. Skal du være sikker på å gjøre et godt kjøp, bør du undersøke hva samme vare koster i flere butikker, også nettbutikker.

Et annet tips er å overvåke varens pris over tid og se på prishistorikken som for mange varer er lett tilgjengelig på prisportaler på nettet. Enkelte butikker skrur noen ganger opp prisene i ukene forut for større salgskampanjer, slik at den markedsførte prisreduksjonen skal virke stor og prisen forlokkende. Andre ganger settes prisen ned på enkelte modeller innenfor en kategori, mens prisen på øvrige modeller er høyere enn de er ellers i året. Har prisen vært lavere tidligere, er det stor sannsynlighet for at den settes ned til den prisen igjen.

Det er også viktig å være klar over at en del butikker selger egne merker, og/eller egenimporterte merker som kun finnes i den aktuelle butikken. Se deg derfor ikke blind på hva slags produkt det er, men sammenlign produktenes egenskaper.

Angrerett

Husk at dersom varen kjøpes på nett så har du som hovedregel angrerett i 14 dager. Se vårt blogginnlegg om angrerett her.

Har du bytterett?

Du har ikke et lovbestemt krav på å få byttet en vare med mindre du har fått med en byttelapp eller butikken tilbyr åpent kjøp. Muligheten til å bytte en vare er en service de fleste butikkene har valgt å tilby, men de er ikke er forpliktet til dette.

Dersom butikken tilbyr bytterett kan de også bestemme vilkårene for å benytte seg av denne. Som regel må varen leveres tilbake i samme stand, og du må kunne fremvise kvittering.

Husk å spørre om butikken tilbyr muligheten for å bytte en vare eller sørg for å få med en byttelapp. Det er også viktig å være klar over at en tilgodelapp eller tilbud om å bytte varen ikke innebærer at du har krav på å få igjen pengene for varen.

Simen G. Kleveland

Fagansvarlig kjøpsrett/advokat MNA, HELP-advokatene

Rådene vi gir her er generelle, og kan ikke automatisk brukes i en bestemt sak. Har du behov for å drøfte enkeltsaker, anbefaler vi at du engasjerer advokat.
Selv om vi ikke kan gi saksbehandling her, kan vi kanskje skrive om "ditt" tema neste gang. Bruk kommentarfeltet nedenfor, eller skriv til tipsoss@help.no.

Kontakt oss på 22 99 99 99 eller post@help.no